poniedziałek, 17 lutego 2020

"Spadek Barbary Tryźnianki" - Andrzej F. Paczkowski


Spadek i chciwość, a więzy rodzinne.



„Spadek Barbary Tryźnianki”
Autor: Andrzej F. Paczkowski
Stron: 239
Wydawnictwo: WasPos 2020 r.
                                                                      ***
Autor powieści debiutował w 2011 r. i od tego czasu wydał już ponad dwadzieścia książek. W jego dorobku znajdują się powieści obyczajowe oraz młodzieżowe. Pozycje te znalazły duże grono wiernych odbiorców.
Andrzej F Paczkowski pisząc „Spadek Barbary Tryźnianki”, inspirował się twórczością Marii Rodziewiczówny. Akcja powieści rozgrywa się na polskiej wsi oraz w Warszawie, która jeszcze nie została wyniszczona przez wojny. Umiera ojciec, który pozostawia ogromny majątek. Trójka dorosłych już dzieci oczekuje ze zniecierpliwieniem na odczyt testamentu, ale nie dostaje ani grosza. W zamian należną im część dostaje nikomu nieznana Barbara Tryźnianka. Rodzeństwo podejmuje próby znalezienia owej damy, by ją podać do sądu i odebrać majątek. Jednak nikt nie wie, kim ona jest i gdzie przebywa. Czy uda im się odzyskać bogactwa po ojcu i odkryć tajemnicę Barbary Tryźnianki ?
W powieści poruszany jest niezwykle ważny temat dziedziczenia. Czy dzieciom należy się majątek rodziców, bez względu na ich zachowanie ? Rodzeństwo w powieści zapatrzone w pieniądze nie odnajduje w sobie winy. Chciwość przysłania wartości rodziny, tradycji, ojcowizny, domu, w którym się wychowali. Żyją w Warszawie, zapominając o matce, która została sama i o swoim pochodzeniu. Są skupieni wyłącznie tylko na sobie i swoich potrzebach. Relacje i różnice między pokoleniami również dziś odgrywają dużą rolę w życiu społecznym. Brak szacunku do ciężkiej pracy, do ziemi i natury jest obecny w naszym codziennym życiu.
Wprowadzony wątek Barbary Tryźnianki jest doskonały, gdyż czytelnik ciągle oczekuje informacji o niej. Kobieta, której nikt nie zna, przewija się przez całą powieść i wprowadza duży element zaciekawienia.
Opisy polskiej wsi i przyrody są dla mnie dużym atutem tej powieści. Z ciekawością zostały przedstawione czasy, gdy jeździ się powozem, a życie na wsi toczy się zgodnie z porami roku. Przypomniano wartości, jakie stanowi ziemia, wiara w Boga i dbałość o tradycję. Ludzie żyjący z pracy rąk, kontra życie wielkomiejskie  w Warszawie. Czy to drugie jest lepsze ? Czy więcej zarobionych pieniędzy stanowi o szczęściu ?
Książka napisana lekko, okraszona starodawnym językiem, który jest dobrze zrozumiały. Okładka pasuje do treści i po prostu ładnie wygląda. Większą czcionkę przyjęłam bardzo pozytywnie, gdyż oczy przy czytaniu się nie męczą, a strony pochłania się w szybki tempie.
Poczułam jednak niedosyt w pewnym momencie, kiedy akcja przyspieszyła. To jedyny mój zarzut, że brakuje sto stron, bo chęć czytania była nadal ogromna i nie chciałam wychodzić z tego świata stworzonego przez autora. Chyba jednak nie można mieć pretensji do Pana Andrzeja F Paczkowskiego, że zakończył powieść. Jedyne co mi pozostaje, to czekanie na kolejny tytuł, bo styl pisania autora bardzo mi odpowiada.
Na początku z lekkim ironicznym uśmiechem zaczytywałam się w poczynaniach bohaterów. Czym jednak dalej, uśmiech mój zamieniał się w smutek i zadumę. Wciągająca powieść z wartościowym przekazem do społeczeństwa. Porusza ważne tematy i kieruje ukłon w stronę ludzi ciężkiej pracy.
Autor uzyskał swój cel i zainteresował mnie Marią Rodziewiczówną, którą się inspirował, pisząc tą powieść. Czeka na mnie około pięćdziesięciu powieści tej autorki, więc jest w czym wybierać.

Polecam wszystkim.
 
 Książka na prezent dla… 

Dla Kobiet i Mężczyzn, gdyż wartości, które chce przekazać nam autor są jak najbardziej aktualne w dzisiejszych czasach. Książka może być inspiracją do zmiany lub głębszego zastanowienia.
Książka dla Babci i Dziadka, bo temat rodziny i nieczułych dzieci wpisuje się w każde społeczeństwo niezależnie od pochodzenia i statutu materialnego. Powrót do dawnych czasów może zainteresować, a niebanalne opisy przyrody wzruszyć. Większa czcionka w książce, jakby stworzona dla osób starszych.
Powieść dla Dziewczyny i Chłopaka, choć na chwilę przeniosą się do czasów bez wszechobecnej technologii. Po lekturze zastanowią się, spróbują zrozumieć, co jest w życiu ważne. Czy to za czym teraz gonią, to naprawdę szczęście ?



Dziękuję wydawnictwu WasPos za możliwość przeczytania książki.






Podobne dobre publikacje:

 

8 komentarzy:

  1. Właśnie posunęłaś bardzo inspirujący pomysł na prezent dla bliskiej mi osoby kochana. Serdecznie dziękuję. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ja też już mam osobę, której książkę podaruję :)

      Usuń
  2. Na pewno zachęca mnie to, że książka można być swoistą inspiracją.

    OdpowiedzUsuń
  3. Prezent zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Od momentu kiedy zobaczyłam jej zapowiedź, zdecydowanie chce ją przeczytać. Fajnie, że ci się podobała.

    Książki jak narkotyk



    OdpowiedzUsuń
  5. Polubiłam ostatnio książki gdzie nie ma wszechobecnej technologii, więc chętnie dałabym szansę temu tytułowi.

    OdpowiedzUsuń
  6. To trudny temat z tym dziedziczeniem w kontekście trudnych relacji...

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuje za wszystkie komentarze, porozmawiajmy o książkach i nie tylko.