sobota, 23 maja 2020

"Zielarka" - Katarzyna Muszyńska


W każdej legendzie jest kropla prawdy. 

Książka na prezent


„Zielarka”
Autor: Katarzyna Muszyńska
Stron: 372
Wydawnictwo: WasPos 2020 r.
                                                                      ***
Katarzyna Muszyńska oddała w nasze ręce już nie pierwszą powieść z gatunku fantasy. Dla mnie to właśnie ta książka okazała się wyjątkowa. Autorka w tworzeniu fabuły wykorzystała legendę o zielarkach zamieszkujących Górę Kujawską.

Każdego dnia Marena uczyła się właściwości roślin oraz jak leczyć choroby. Do zielarek trafiła, gdy miała cztery lata. Od tamtej pory znała tylko życie, które wiodła wśród tych kobiet na Górze Kujawskiej. Miała swoje obowiązki, ale nie wolno jej było się zakochać i założyć rodzinę. Pewnego dnia odkryła w sobie moce, które zmieniły jej dotychczasowe życie i stała się wyjątkowa. Młoda dziewczyna nie umiała jednak nad nim zapanować, co mogło doprowadzić ją do śmierci. Wyruszyła na poszukiwanie czarownicy, która miała jej pomóc. Dziewczyna w głębi duszy chciała też odnaleźć swoją matkę i dowiedzieć się, dlaczego ją kiedyś oddała. Nieoczekiwanie na jej drodze stanął nieobliczany wiking ze skomplikowaną osobowością. Marena lgnęła wręcz do niego, bo czuła niebywałą siłę, która ich łączyła. Czy udało jej się okiełznać moce, czy odnalazła matkę, a może zaufała nieodpowiedniej osobie?

Akcja toczy się w XI i XII w. w Bydgostii. To czasy, gdzie zielarki nazywano wiedźmami. Ich wiedza i umiejętności przerażały ludzi. Przedstawione postacie są fikcją literacka, a opisywana historia opiera się na legendach i dawnych wierzeniach.
Katarzyna Muszyńska ma ogromną wiedzę i czuje się pasję w każdym zdaniu. Stworzyła świat pradawny z detalami, odpowiednim słownictwem pasującym do tych czasów. Wykreowała bohaterów i ich dziwne, czasem straszne cechy charakteru. Opis okolicy, wiosek, budynków, przyrody, wszystko, to razem powoduje, że autorka świadomie zabiera nas w tamte czasy.
Fabuła opisuje jednocześnie wydarzenia kilku osób, których losy w efekcie się splatają. Wiedźmy, stwory, wierzenia, bogowie, niepojęte moce, duchy – to wszystko wplecione w piękną opowieść, która skradał moje serce i wyłączyła umysł. I jak natchnieni, kartka po kartce chcemy więcej i więcej. Polubiłam bohaterów, tych dobrych, ale i tych z czarnym charakterem i podążałam za nimi z ciekawością.
Emocje, które mi towarzyszyły przy czytaniu, to zdziwienie, zdumienie, fascynacja, niedowierzanie, zachwyt. Często moje oczy robiły się wielkie, a twarz rozpalona od wrażeń. Gdy zamknęłam ostatnią stronę, to tylko jedno słowo przyszło mi do głowy: „łał”. Tak się czułam, łał co to była z podróż, cóż za nowe doświadczenie. Jak dużo wiedzy zyskałam, bo wkroczyłam w nowy baśniowy świat. To jedna z najciekawszych książek, które ostatnio czytałam, dziękuje autorce za te nowe doznania i za tak pięknie napisaną powieść.
 Ten świat fantasy był dla mnie niespodzianką. To pierwsza książka tego gatunku od kilku lat w mojej biblioteczce. Szczerze jestem zakochana w tej historii i chętnie obejrzałbym jej ekranizację. Cudowna fabuła czyta się z dużą ciekawością i wręcz pochłania kolejne strony. Szybka akcja, pełna emocji i zwrotów. Polecam nawet dla tych, którym ten gatunek jest obcy.

Polecam wszystkim.
 
 Książka na prezent dla… 

Książka dla Dziewczyny i Chłopaka, bo dzisiejsze czasy są trudne, tak czasem myślimy, ale przenosimy się na chwile w ten bajkowy świat. Polubimy ciekawe legendy, które skrywają wiele tajemnic. Dla młodych ludzi może, to być wspaniała wyprawa. 
Książka na prezent dla Kobiety i Mężczyzny to jak przeniesienie się w inny wymiar. Powieść otuli Was od pierwszych stron, a bogata wiedza autorki zostanie z wami na długi czas. Ciekawa fabuła oparta na legendach sprawi, że każdy wieczór będzie jak podróż w nieznane.
Powieść dla Babci i Dziadka – to cudowna odskocznia od codzienności. Wygodnie, w ulubionym fotelu, dziadkowie mogą przeżywać baśniowe przygody i podążać za bohaterami. Książek na pewno długo pozostanie w pamięci i da wiele uśmiechu i wieczornych rozmów o niebanalnej fabule.


Dziękuję za możliwość przeczytania wydawnictwu WasPos.





Podobne dobre publikacje:


8 komentarzy:

  1. Co prawda, klimaty słowiańskie nie są do końca moimi, ale coś mi mówi, żeby dać szansę tej książce. Bardzo podoba mi się jej okładka. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Twoja recenzja mnie zaciekawiła. Zdecydowanie będę chciała po nią sięgnąć. Jeszcze ta śliczna okładka.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam zaskoczona, że tak bardzo mi się podobała, to zapewne zasługa stylu pisania autorki.

      Usuń
  3. Jestem bardzo ciekawa tego świata fantasy. Będę miała tę książkę na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo zaciekawiła mnie recenzja, z chęcią przeczytałabym mimo, że nie przepadam za fantasy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie przepadałam za tym gatunkiem. Bardzo byłam zaskoczona, że tak dobrze się czyta. Może po prostu nie trafiłam na tak dobrze napisana fabułę. Ten świat stworzony przez autorkę jest bardzo przystępny, pięknie opisany - bardzo mi się podobało :)

      Usuń
  5. Masz cudownego Bloga.
    Z wielką chęcią będziemy go obserwować, aby być na bieżąco.
    Zdecydowanie zgadzamy się z tym, że książka jest i zawsze będzie najlepszym prezentem.

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuje za wszystkie komentarze, porozmawiajmy o książkach i nie tylko.